money money money.

I dessa tider, ja i dagens samhälle har marknaden ett mycket stort utbud. Detta är både bra och dåligt. Bra är det eftersom affärerna är tvungna att konkurera med varandra, vilket gör att priserna blir lägre, vilket är en fördel för oss kunder. Det negativa är väl att det finns så himla mycket att köpa och framför allt så himla mycket man hela tiden vill ha. Det kan göra att det blir lite svårt att hålla pengarna kvar i plånboken en länge tid. För att förlänga den tiden följer här några tips:


         Vart tar pengarna vägen?
  • Se till att du hela tiden har koll på inköp och utgifter. Spara kvitton, och skriv upp vart dina pengar tar vägen. Försök planera vad du ska göra med dina pengar under just den månaden, och skriv gärna upp det och försök hålla dig till det. 
  • Tänk på att småpengar också är pengar. Köp inte skit med dem. Spara dem istället och växla in dem till en större valör. Då vill du mindre gärna bryta den sen.
         Vad är det jag måste betala och vad ska jag använda mina pengar till?
  • Har du skulder, se över dem. Hur mycket handlar det om? Gör upp en avbetalningsplan med en mindre summa varje månad.
  • Se över telefonabonemang etc. för att se om du verkligen har det billigaste. Och var även lite sparsam med onödiga samtal.
  • När du ser någonting eller kommer på någonting du vill köpa, skriv upp det på en lista. Vissa infall kan vara sk. falska alarm och om en eller två veckor kanske det inte känns lika aktuellt längre.
  • När du ska köpa någonting, t.ex. kläder, tänk på om du kommer använda det, och i vilka läge du kommer använda det, och vad du ska ha till det. Kanske kommer du på att du inte kommer använda det så flitigt, och kan då vänta med att köpa det tills du känner att du har pengar över att läga på en sådan sak.
  • Fika. Det är inte alltid nödvändigt att gå och fika eller köpa en bulle. Kostnaden kan verka liten för tillfället, men efter ett par gånger kommer det börja märkas i plånboken.
  • Ät hemma innan du åker iväg, och ta med dig en frukt eller ngt hembakat när du ska iväg, så behöver du inte köpa dyr restaurangmat, eller dålig snabbmat. 
         Det är inte hela världen!
  • Du kan roa dig med massor av saker som inte nödvändigtvis behöver kosta skjortan. Tänk på vad du verkligen tycker betyder någonting. Familj och vänner kan man alltid umgås med utan att det behöver kosta någonting.


Kommentarer
Postat av: soffan

1.jag vill inte umgår med min familj

2.mina vänner har ju alltid pengar så jag kan inte vara med mina vänner om jag inte cachar ut.

3.jag vill inte spara, har aldrig gjort det heller.

4.Det största problemet med konkurrensen är ju inte valfriheten utan snarare att den utöver att den prissätter varor automatiskt kommer sätta ett pris på människor och tjänster.







MIAOSKI

2009-04-19 @ 16:41:04
Postat av: Tora

Haha vad typiskt dig.

2009-04-19 @ 16:47:08
Postat av: Anna

Jag sa inte att valfriheten var dålig, ja sa ju att den var bra för att det blir blligare för oss, men att den också kan vara dålig för att det blir en sådan köphets.

2009-04-19 @ 21:48:02
Postat av: soffan

nej du sa att konkurrensen var bra och valfriheten var dålig men skit samma. ;)

2009-04-20 @ 16:42:31
Postat av: Anna

Jag tog upp en dålig grej med att det finns så mycket att köpa, att man vill ha mycket.

2009-04-21 @ 12:08:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0