Dig down!

Hej!

Stress är någonting som många av oss lider av. Det kan lleda til psykisk ohälsa, alltså att man inte mår bra, men det kan också leda till andra problem som t.ex. huvudvärk, ryggont eller magproblem. Har man något av dessa problem tycker man nog att det är jobbigt och kanske uppsöker man en läkare för att be om råd. Ofta får man någon slags medicin som ska hjälpa mot problemet i fråga, och förhoppningsvis gör den också det. Men det många inte tänker på (inte heller läkaren!?) är att man bara botat symptomen till ett problem. Problemet kommer fortfarande finnas kvar, och kanske då visa sig på andra sätt. Så varför då istället inte ta tag i problemet istället för att försöka dölja det med en massa mediciner.?

Saker man kan göra för att minska stressen och må bra i allmänhet är t.ex.
  • Träna. Gör att du klarar dig bättre i vardagen, inte bara fysiskt, utan det ger dig även ett psykiskt välbefinnande. Syret kommer lättare till hjärnan och du känner dig pigg och fräch. Och för att inte tala om att när du rör på dig så frigörs kroppen eget morfin i forma av endorfiner som sprider glädje i dig:) Allt om att man inte hinner träna är bara bullshit. Man har alltid en halvtimme över varje dag eller iaf. varannan dag. Jag lovar dig , att när du väl har tränat kommer ett visst lung att infinna sig i kroppen, och du kan ta lite lättare på den kanske påfrestande vardagen. Då är det bara att grabba löparskorna och ta en runda, det behöver inte vara så avancerat. Vill du ha extra trigg till din träning kan du gå in på funbeat.se och bli medlem, då kan du hålla koll på vad du har tränat, och lägga upp mål mm. kul va?
  • Ät bra, men ät ordentligt! Det behöver inte betyda att du ska ge upp allt vad godsaker heter, men kanske begränsa det till endast på helgerna.
  • Håll inte på med någon dum bantning. Ät dig mätt och träna istället, och vill du inte träna så hårt så ät mer sallad istället för kolhydrater.
  • Egen tid. Ta egentid bara för dig själv. Ta en tupplur, gå ut på en promead med bästa musiken i öronen, ta ett bad, eller ja, varför inte en springtur förlt av ett härligt bad?:)
  • Bra planering förebygger att du får allt i sista stund och slipper stressa som fan.

Jag tror att kroppen klarar sig bäst utan massa mediciner hela tiden, jag kommer inte ihåg när jag senast tog en värktablett. Tar man mediciner för att dölja problemen kommer man aldrig att komma ur dom, de leder bara in i en ond cirkel. Ta istället reda på vart problemet ligger och färsök lösa det därifrån. Visst, det e klart, om du fått en diagnos och blivit ordinerad en speciell medicin säger jag inte att du inte ska ta den, men sajer som vii egentligen kan klara oss utan bör vi undvika. Bättre att faca smärtan och problemen så att man sedan kan lämna dem bakom sig för gott!

   

Kommentarer
Postat av: sofia

men asså jag har ju ont i huvet VARJE dag! hade det när jag tränade också! och jag äter ju inte direkt dålig mat!? så jag tar ju typ minst 3 alvedon i veckan lr nåtsånt. Lite jobbbigt men annars går den ju inte över!

2009-04-30 @ 15:25:46
Postat av: Anna

Okej, men det e just det jag snackar om. Om du har konstant huvudverk måste det ju finnas en anledning. Jag vet inte vad, men något måste det vara. Du borde ta reda på det.

2009-04-30 @ 16:39:04
Postat av: Tora

Bra där Anna! Du borde ha ett tv-program, typ en mix av Fråga Doktorn och Anna Skipper.

2009-05-01 @ 22:25:49
Postat av: sara

underbart anna! himla bra inlägg där :)

om man tränar ofta så sover man ju bra också vilket leder till att man är pigg dagen efter o gör att man orkar träna igen -> god cirkel :D



men sofia du kanske behöver glasögon?





2009-05-03 @ 15:14:04
Postat av: soffan

ne asså jag har alltid "jätte bra syn"

2009-05-03 @ 16:30:48
Postat av: soffan

asså på ala tester...

2009-05-03 @ 16:31:20
Postat av: sara

jaha, då vet ja inte.. men du kan ju kolla upp de?

2009-05-05 @ 15:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0